Tuesday 18 September 2012

#JBWRF (Part 1 yang tak sedap)


JBWRF ini tak lain tak bukan cuma kisah pengembaraan golongan-golongan borjuis dari serata negeri-negeri lain selain Johor. Ini bukan suka-suka aku tulis macam ni. Memang JBWRF ini kisah adventur.

Saya tiba di hotel (JA Residence) dah larut malam jugak walaupun belum masuk pagi lagi. Pasal pada belah petangnya saya ada ke majlis pertunangan kawan saya, Fauzi Ahmat. Peh, dia masa tunang tu baju siap tuck-in. Tuck-in bai. Tuck-in. Macam cilake gua perhati. Jarang kawan-kawan kalau ada majlis gua terajang ari-ari. Tapi dia ni antara beruntung dapat rasa terajang gua dekat ari-ari.

Benda hal tunang dan kekeluargaan tu habis petang 15 September. Dan ini kisah bosan.

Malam tu saya, Ayob Wahid, dan Sufi Al-Fard berniat nak melepak sebentar bersama Kepala Manchiss (Johnny Nepp or Admin King blog ni), Saudagar Garam dan siapa-siapa lagi ada. Sebab lama tak jumpa barangkali.

Penyudahnya, Kepala Manhciss lambat macam gampang. Saudagar Garam pula menjemput tunangannya. Jadi proses melepak tidak menjadi. Ayob Wahid dan Sufi Al-fard pun balik ke Parit Raja atas alasan besok ada kenduri. Kenduri mengenai apa saya tidak ambil tahu. Dan meyakinkan saya bahawa mereka akan datang besok pada hari berlangsungnya JBWRF.

Eh babinya gua tulis macam ni. Ingat ini jurnal ke apa.


*      *       *

11 malam cincai (15 September).

Tak semua publisher/writer/editor/artis/rokstar turun dekat lobi hotel. Siapa je yang ada. Kalau aku tulis pun bukan ada yang ambil kisah dengan mereka ini. Kah kah kah.

Tok Rimau, Sinanganaga Lan Benhussain, Pyanhabib, Bart Ahmad, Fikri Misti, Jasdy Syarman, Stam Mustapha, Faisal Mustaffa, Ajami Hashim, lagi siapa entah pasal saya tidak tangkap gambar malam itu.

Kepala Manchiss ditugaskan membawa batalion tadi berjalan-jalan di Danga Bay oleh Tok Rimau selaku Kapten kali ni. Kau tengok King pun kena buat kerja. Kalau suruh saya bawa berjalan di Johor Bahru saya cuma tahu bawa ke masjid. Dan kalau pukul sebelas sekumpulan rokstar nak masuk masjid selalunya orang akan fikir bukan-bukan. Jadi lebih baik Kepala Manchiss incas.

Apa benda jadi di Danga Bay tidak perlu saya ceritakan. Ini hal-hal peribadi.


*      *      *

16 September 2012. JB WRITERS + READERS FEST

Ini sebelum apa-apa.


Ok part ini bersambung nanti la. Malas saya hendak tulis awal-awal. Sebab banyak betul kisah-kisah menarik sepanjang pemerhatian saya. Banyak benar. Tapi saya bukan reporter. Saya cuma pemerhati.



p/s: Ayob Wahid dan Sufi Al-fard dan-dan sakit perut la hapa tak datang. Gua masa dapat meset tu rasa macam nak menangis. Tapi gua tabah. 


No comments:

Post a Comment